JOB ZOEKEN: CHECK

Voor wie is dit boek?

Met dit werkboek richten we ons tot iedereen die op zoek is naar werk of naar een nieuwe baan. Er kunnen tal van redenen zijn waarom je je op de arbeidsmarkt begeeft: je bent pas afgestudeerd, net of al een poosje ontslagen, of je hebt zelf ontslag genomen. Misschien ben je je huidige baan moe of heb je er niets meer te leren. Ongeacht wat de reden is van jouw zoektocht, uit onze ervaring weten we dat dit best een lastige periode kan zijn. We hebben in de loop van onze carrière tal van mensen mogen begeleiden bij hun zoektocht, als loopbaanbegeleider, outplacementcoach, assessor en recruiter. Voor veel van onze kandidaten en sollicitanten was het belangrijk hun ervaringen over de zoektocht naar een (nieuwe) baan te kunnen delen met anderen in dezelfde situatie. Als lotgenoten, zeg maar. Het is vanuit die gebundelde ervaringen dat we dit werkboek hebben geschreven.

Grosso modo bevinden mensen zich tijdens hun zoektocht naar werk in een aantal te onderscheiden fases, die elk een evenwaardig belang hebben. Het zijn als het ware dynamieken in de zoektocht, die de manier waarop ze zich op de arbeidsmarkt bewegen sterk beïnvloeden. Het gaat over zes fases waarbinnen ze hun zoektocht naar werk beleven. Dit werkboek is opgemaakt aan de hand van die zes fases.

Wat zijn deze zes fases?

De fases zijn een wat vereenvoudigde weergave van een werkelijkheid die natuurlijk steeds complex is. De fases volgen elkaar niet noodzakelijk op, er is niet noodzakelijk een chronologie, je hoeft niet elke fase te herkennen en bovendien kunnen er zich aspecten van verschillende fases tegelijkertijd voordoen. Je zal vanzelfsprekend ook evolueren binnen je sollicitatieproces: op het ene moment kan de ene fase dominant aanwezig zijn terwijl je je op een ander moment of in andere omstandigheden meer aangesproken zal voelen door een andere fase. In die zin wil dit werkboek dan ook een compagnon de route zijn, tot je je doel bereikt hebt.

Hieronder beschrijven we kort wat de zes fases inhouden:

  • Doen: het daadwerkelijk in gang zetten en aan de gang houden van je sollicitatieproces.
  • Durf: in het zoeken naar een baan zit de kans vervat om nieuwe wegen in te slaan in je loopbaan en wie weet zelfs te durven gaan voor jouw droomjob.
  • Rouw: het verlies van je vorige baan kan een belemmering zijn in je zoektocht naar een nieuwe baan.
  • Sollicitatiemoe: het zoeken naar een baan kost veel tijd en energie, en dit zonder return.
  • Twijfel: twijfel kan je ervan weerhouden om vaak of gericht te solliciteren, waardoor je kansen laat liggen.
  • Veerkracht: bij het zoeken naar een baan zijn er ook tegenslagen te verwerken, dus is het belangrijk om je veerkracht te versterken.

Wat is het doel van dit werkboek?

Door de fases binnen de zoektocht te ontdekken, helpen we je de dynamieken binnen deze fases te herkennen. Zo kan je tot het inzicht komen dat alle fases ook jou ten deel kunnen vallen. Met dit inzicht én door kennis op te doen over de specifieke fases kan je anders en vooral slimmer gaan kijken naar je sollicitatieproces. Je zal het niet alleen anders gaan bekijken, maar het ook anders beleven en dus ook andere acties ondernemen, waardoor je de kans vergroot op kwaliteit en succes. Kortom: anders denken, anders voelen, anders doen.

Interesse? Je kan het boek hier aankopen.

A LITTLE MORE CONVERSATION, de weg naar impactvolle dialoog

Dit boek maakt deel uit van van een multimediale trilogie waarin we professionals willen ondersteunen bij het ontwikkelen van een communicatie waarin je niet alleen je impact vergroot, maar ook duurzaam betere relaties installeert.

Voor een voorsmaakje van het boek in videovorm kijk zeker eens hier.

De mens beschikt over de bijzondere gave om niet alleen met het lichaam, met gebaren of klanken maar ook met taal te communiceren. We zijn daartoe uitgerust met een uitzonderlijk stel hersenen waarmee we onze perceptie, onze waarneming, onze interpretatie en beleving van woorden betekenis kunnen geven tot op een uitzonderlijk hoog niveau. Door woorden en taal structureren we onze omgeving, ons denken, onze gemoedstoestand, onze relatie tot de ander, kortom, onze taal construeert onze realiteit. Met onze woorden beïnvloeden we wat er is en wat er kan zijn, en zodoende kunnen we een hele diversiteit aan werelden creëren. Dit is een krachtig inzicht dat heel veel mogelijkheden biedt.

Des te meer blijft het verbazen hoe communicatie maar al te vaak leidt tot misverstanden, onbegrip, conflicten, verwijdering van elkaar – allemaal dynamieken die net een goede samenwerking in de weg staan. Hoe beter mensen hun communicatiemogelijkheden beheersen en gebruiken, hoe gemakkelijker ze het hebben om hun doelen te bereiken. Door het verfijnen van de communicatiemiddelen realiseren ze een grotere efficiëntie en effectiviteit. Maar er is meer dan enkel deze functionele winst!

Sterke communicatie zorgt voor sterkere resultaten, net omdat een sterke communicatie bijdraagt tot een betere relatie met de ander. Zo ontstaan niet alleen afspraken, maar gedragen afspraken. Zo ontstaan begrip en empathie, waardoor vertrouwen kan groeien. Zo ontstaat openheid voor de ander en voor elkaar, zodat hechte samenwerking en co-creatie tot stand kan komen, wat leidt naar hogere kwaliteit van de resultaten.

We hebben dus niet meer en ook niet noodzakelijk minder communicatie nodig – hoewel dit laatste de vermoeide Zoomers, Teamsers en vergadertijgers onder ons wel heel wat tijdswinst zou kunnen opleveren – maar wel communicatie die er toe doet. Communicatie die het verschil maakt.


Dit boek is deel één van een multimediale trilogie waarin we professionals willen ondersteunen bij het ontwikkelen van een communicatie waarin je niet alleen je impact vergroot, maar ook duurzaam betere relaties installeert. We beschrijven verschillende technieken waar we zelf ooit in onze loopbaan baat bij hebben gehad, of waar we door geboeid of geraakt werden. In dit boek bieden we verschillende handvaten die inzichten bieden voor eenieder die wil stilstaan bij en reflecteren over de kwaliteit en efficiëntie van de eigen communicatie. In die zin is het een generiek boek; laagdrempelig geschreven kan het zowel nuttig zijn voor de student, de leraar, de ouder, de hulpverlener, de leidinggevende, de advocaat of eender welke professional wiens succes recht evenredig samengaat met de kwaliteit van de communicatie.

In de tweede lijn van deze trilogie richten we ons naar één van de specifieke doelgroepen hierboven en zoomen we in op relevante gesprekssituaties die zich voor hen kunnen voordoen. Dit neemt de vorm aan van beeldmateriaal waarin we via dialogen het potentiële effect van de technieken demonstreren.

De verwijzing naar die opnames vindt u in elk afzonderlijk hoofdstuk van dit boek.

De derde lijn, ten slotte, bestaat uit workshops, waar we heel concrete oefenmogelijkheden bieden en die op eenvoudige aanvraag kunnen georganiseerd worden.

Interesse? Je kan het als e-book via HRM terugvinden, of een exemplaar aankopen via Vanden Broele.